Să ne înţelegem: nu sunt pro-copiat, dar există situaţii în care se dovedeşte a fi al naibii de util. Când mă gândesc că am învăţat pe de rost - şi n-a fost nici puţin, nici uşor - fonemele şi transcrierea fonetică, şi grupele de consoane, chestii bi-labiale, fricative, alveolo-palatale, plus multe alte drăcii care nu mi-au fost utile de nici o culoare, mă apucă durerea de cap. Sincer acum, cum ar fi să ai o discuţie şi să fii întrerupt de cineva care-ţi spune: "Ai observat că folosim mai multe consoane oclusive, iar când pronunţi unele dintre ele le articulezi glotal, iar oclusiva bilabială sonoră face, de fapt, o antiteză cu oclusiva bilabială surdă utilizată anterior?" Şi da, le-am învăţat pe de rost pentru că nu aveai cum să copiezi, şi nici una dintre metodele arhicunoscute n-ar fi dat roade, pentru că profa avea radar pentru copiuţe. În schimb, mi-ar fi salvat mulţi neuroni, m-ar fi scutit şi de vreo două riduri apărute din cauza foneticii. În plus, cred că sistemul românesc de învăţământ pune prea mult accent pe "omul universal", încercând să te facă multivalent. Mie, una, nu mi-a plăcut, nu mi-a folosit şi nu-mi va folosi niciodată toată chimia sau fizica pe care am băgat-o cu de-a sila în mine, la fel cum unui biolog nu-i va folosi niciodată analiza gramaticală a unei fraze. Şi, totuşi, trebuie să le învăţăm pe toate, altminteri bye bye bac, bye bye facultate, bye bye diplomă.
Cred cu toată puterea într-un sistem care să-ţi ofere minimul de cultură generală, dar care să te specializeze pe un anumit domeniu, pe care ţi l-ai ales tu, în funcţie de ceea ce ştii că poţi şi-ţi place. Oricum restul informaţiilor le vei uita rapid, cu toate că te-ai chinuit mult prea mult timp pentru a le reţine. Aşa că da, sunt situaţii în care copiatul e acceptabil, ba chiar recomandat. Situaţiile în care ştii clar că n-ai nici o legătură cu subiectul respectiv, care ţi s-a băgat pe gât doar pentru că mai trebuiau nişte ore în programă, sau pentru că elevul român trebuie să exceleze la orice materie, începând cu matematica şi terminând cu filozofia.
Acestea fiind spuse, să purcedem în a investiga metodele cele mai folosite şi mai eficiente de a copia cu stil.
În gimnaziu foloseam banca. Banca lucioasă, pe care puteai să scrii frumos cu creionul, de preferat mecanic, cu mină de 5 sau de 7, astfel încât să poţi acoperi cu foaia "inspiraţia", dar şi să ştergi "corpus delictus" imediat ce simţi semn de primejdie.
Cartea în bancă avea şi ea avantajele ei, pentru că citeai direct de la sursă, dar riscul creştea în momentul în care trebuia să dai pagina; zgomotul putea fi mascat de tusea colegului, antrenat special pentru situaţii de gen.
Foaia scrisă cu pix cu pastă terminată era şi ea eficientă, dar trebuia să beneficiezi de un loc însorit, astfel încât să observi cu uşurinţă ceea ce ai scris anterior.
Fiţuicile mici micuţe, drăgălaşe, pe bucăţele de foaie, acoperite cu scris mărunt şi îngrămădit nu m-au fascinat niciodată. Adică da, m-a fascinat rigurozitatea de care a dat dovadă creatorul lor, dar nu le-am putut folosi. Nu de alta, dar n-am avut dexteritatea de a le ascunde şi de a le scoate la momentul oportun. Am mers pe rezumate făcute frumos, pe foi mari, astfel încât să se confunde cu foaia de curs. Nici un prof nu s-ar fi gândit că o fiţuică poate avea dimensiuni atât de mari, deci bănuiala dispărea rapid.
Am auzit de "servite", fiţuici ascunse în bata de la blug, cursuri aşezate strategic sub fund, scris pe talpă, scris pe picior - sub pantalon - , scris pe pulpă - sub fustă - ,scris pe palmă, fiţuică în pix, pix cu cerneală simpatică, pix cu ultraviolete, fiţuică lipită pe spatele colegului, fiţuică băgată în gulerul colegului din faţă, scris pe ceafa colegului, formule scrise cu stiloul pe unghii, scris pe degete, scris pe abdomen, fiţuică în penar, fiţuică sub penar, fiţuică pe sugativă, toate naţiile de fiţuici, cât mai extravagante, cât mai exotice, toate cu efect garantat.
După cum spuneam, m-am bazat - în cazurile în care am folosit metoda "copiat" - pe reţete cât mai simple. Alea nu dau niciodată de bănuit.
Şi mă gândesc eu aşa...La partea "umanistă" a educaţiei mele, n-am fost niciodată tentată să copiez. Istorie, literatură, limbi străine, teoria literaturii, cursuri de civilizaţie, filosofie, psihologie, mă rog, aţi prins ideea, tot ceea ce nu ţinea de ştiinţele exacte. N-am fost tentată, pentru că n-am avut nevoie. Pentru că totul venea de la sine, dacă era de învăţat, învăţam fără bătăi de cap, fără să pierd prea mult timp. În schimb formulele care trebuiau învăţate pe de rost, fără o logică anume, mă terminau. Şi nu, n-am copiat decât foarte rar, pentru simplul motiv că exista posibilitatea să te asculte, nu să dea lucrare; deci trebuia să învăţ. Dar nu numai că nu mi-au folosit respectivele noţiuni, ci le-am şi perceput ca pe un chin van, timp pierdut, memorie irosită. În stilul ăsta, nu ajungi cumva la concluzia că, de fapt, sistemul e cel care te învaţă să copiezi? Pentru că dacă ar fi cursuri specializate pentru fiecare veleităţi în parte, ai învăţa nu din obligaţie, ci din plăcere. Iar când înveţi de plăcere, n-ai motive să copiezi. Părerea mea.
frumoase vremuri...acelea in care copiam...
RăspundețiȘtergere@Pasiunea - :)) eu ma bucur ca am scapat de ele:D
RăspundețiȘtergereUnele definitii si probleme parca sunt facute special pentru a el copia :))
RăspundețiȘtergere@skykery - exact! te roaga sa le copiezi, si nu te lasa inima sa refuzi:))
RăspundețiȘtergeremama ce va complicati !!!
RăspundețiȘtergerecel mai simplu... copiat de la colegul... sau ala din spate ;) .. in caz ca era gresit dadeam vina pe el =))
@Black Angel - hmmm....de asta am uitat:))
RăspundețiȘtergere:)) Nu prea mergea copiatul de la colegul pentru ca de cele mai multe ori eram numere diferite :)) Da, ce de formule mai aveam scrise pe banca :))Iar in facultate inainte de examen aproape toti ne asezam cat mai la indemana fituicile :D
RăspundețiȘtergeremmm ... debatable partea cu sistemul de invatamant .. uitandu-ma ce-i aici ... ufff ... mare bataie de cap dar na ... peste tot ai plusuri si minusuri ... asta este.
RăspundețiȘtergeredeci, nu ti-a placut fonetica ??!! mmm, era una dintre preferatele mele de fapt :D
si ce era real, matematica si chimie in special, era moartea mea. eram as ... mai ales intr-o clasa in care toata lumea a fugit de ele, la mine a fost doar o alegere ... neinspirata cred uneori, orisicum alegere, nu fuga. la astea am fost buna ... dovada a creierului meu structurat in fel si chip pe rationamente, logica matematica etc.etc. .... deja te vad ridicand din spranceana :))))))))))
Ai dreptate, ce mai tare metoda e cea cu foaia pe banca...Daca zice cineva ceva, "e ciorna, dom' profesor"...A mers, de zeci de ori...Mai ales in liceu, cand trebuia sa invat muuuuultaaa teorie la fizica...si la latina, pe care am urat-o din tot sufletul, fiindca ma facea sa ma simt retardata
RăspundețiȘtergereDoamne, in ce hal copiam la biologie =)) ( am avut profil de stiinte sociale/ bilingv engleza). In generala, la matematica sau la fizica si chimie scriam doar cateva formule si ii dadeam problemele colegei mele sa mi le faca ( eu ma ocupam de partea de teorie pentru amandoua). Deci, metoda pe care am folosit'o eu a fost munca in echipa, pe principiul "fiecare face ce poate" :))
RăspundețiȘtergere@Alina - crede-ma ca am spranceana ridicata si acum:))))
RăspundețiȘtergere@chocolatfollie - metoda asta mergea doar in masura in care "cerberii" nu depistau orice foaie care nu-ti apartinea:-??
RăspundețiȘtergerelanga cele doua categorii, mincinosi si genii, mai poti alatura o categorie in care ma incadrez fara nici o urma de indoiala, a celor ce n-au luat scoala in serios niciodata.
RăspundețiȘtergerevreau drept la replica... poi "formulele care trebuiau învăţate pe de rost, fără o logică anume" ??? unde ai vazut mata asa ceva??? poti spune, bineinteles,ca profesorii pe care soarta i-a plantat pe post de leguma prin clasele pe unde cu onor ai trecut erau nishte "the others", sau intamplarea facea ca o subita lobotomizare cerebrala sa-i puna in situatia sa-si forteze elevii sa "invete formule"... in formulele acelea sunt cuibarite idei, ganduri, dorintze... o particica din adevarul de care suntem noi in stare sa-l constientizam sau culmea,ne da voie sa tragem un oki dincolo de ograda... citeste numele unor formule: principiul incertitudinii, sau catastrofa violeta, sau modelul corzii vibrante... suna a stiintza exacta?
@deus_pax - n-ai luat-o în serios, da' nu te-a tentat never ever o copiuţă faină, drăgălaşă, de-a dreptul înduioşătoare prin simplitatea ei?
RăspundețiȘtergerecât despre teoriile exacte care sună la fel de frumos ca literatura bine scrisă, Barbu a fost unul...
Pe mine toate formulele alea extrem de exacte, care se diferenţiau între ele printr-o paranteză, o putere care se băga şi ea în seamă, sau un sinus care nu ştiu cum ajungea pe foaie, m-au traumatizat. Bine că am scăpat de ele. Singura pe care o mai ţin minte e teorema lui Pitagora:))
nope, am preferat sa nu invat, ce puteau sa-mi faca? am fost ,ca sa parafrazez un viitor post al tau pe care l-am citit alaltaieri ( :P ) ,branza buna in burduf de caine :) iar la faculta nu mi-am permis, bursa reprezentand unicul mijloc de subzistentza (si-acum ma intreb, la ce drq mi-a trebuit "cinci ani de chin"???
RăspundețiȘtergerecat despre teoriile exacte, daq citeai cu atentie titlurile observai ca nu-s chiar atat de exacte... poate undeva candva, voi avea oportunitatea sa-ti povestesc ce se discuta in foaierul matematicii sau cum s-a descurcat dirijorul in ziua in care a aflat ca fiica lui adolescenta, Fizica, este insarcinata in luna a IV :))))
@deus_pax - exact intrebarea mea: de ce sa te chinui, fie si doar 5 ani, cam degeaba?
RăspundețiȘtergereCat despre titluri, mie-mi par a fi ceva legat de fizica:-?? Chestia e ca nici fizica, nici chimia n-au fost printre preferatele mele...
chiar asta incercam sa-ti explic... nimeni nu a incercat sa-ti spuna ce se vede dincolo de muntii matematicii, si apele tulburi ale fizicii, de formulele alea hidoase... pacat...
RăspundețiȘtergere@deus_pax - oricum nu ajungeam eu einstein, chiar daca as fi priceput ce e in spatele formulelor. nu m-au atras si pace buna:P
RăspundețiȘtergere