.

luni, 7 iunie 2010

Fete bătrâne

Când eram mică, auzeam destul de des - de obicei de la bunică-mea, care avea o serie de principii bine formate la Notre Dame de Sion şi menţinute intacte de-a lungul secolului - despre diferite persoane, mai mult sau mai puţin cunoscute mie, cum că ar fi "domnişoare bătrâne". Evident că nu pricepeam mare lucru, nu dădeam o importanţă deosebită termenului, era ca şi cum ar fi spus că e învăţătoare, sau medic, sau primar. Tot aia.

"Domnişoară bătrână", să ne înţelegem, n-a fost pentru mine niciodată în copilărie echivalentul "fetei bătrâne" pe care o întâlneam prin cărţi. Adică, domnişoară era domnişoară, fata bătrână era puţin mai diferit, cu toate că nici asupra ei nu aveam o viziune foarte clară. Era ceva. Spus pe un ton puţin şoptit, puţin ironic, puţin dispreţuitor. Nu mi-am însuşit nici tonul, nici percepţia.

Ce mă băga teribil în ceaţă era faptul că două femei, de aceeaşi vârstă, puteau fi două chestii diferite: una doamnă/divorţată/văduvă, iar cealaltă domnişoară/fată bătrână. Undeva pe la 30 de ani. Şi ciudat era că, de cele mai multe ori, domnişoara bătrână era mai frumoasă, mai liberă, mai cu vino-ncoace decât doamna-divorţată-văduvă. Nu, nu vorbesc despre cărţile în care domnişoarele bătrâne erau acre, acrite, umbre, ci despre exemple reale, despre care auzeam poveşti pe la şuete.

Păi, să vedem. Cică dacă până la 30 de ani nu te-ai măritat, poţi fi considerată domnişoară bătrână. Sau, mai şmecher, "ai rămas domnişoară bătrână". Adică ai fost de când te-ai născut şi ai rămas aşa, sau cum? Şi clar ai garantate titlurile de "castă, nefericită, ghinionistă". Nu zău? Şi-atunci de ce domnişoarele bătrâne despre care se vorbea nu păreau aşa? De ce erau efervescente, spumoase, mereu cu altcineva la braţ? De ce printre ele mai erau şi "surori" de apartament, care-şi "duceau una alteia bătrâneţile"? De ce nu le auzeai plângându-se că ar vrea să intre şi ele în rând cu lumea şi să "se aşeze la casa lor"? Frate, era o dilemă totală.

Exista - şi există încă, pentru că se perpetuează, over and over again - tendinţa asta de a considera că fericirea nu poate exista decât dacă ai o familie, şi soţ, şi copii, şi clar dacă nu le ai pe astea, trebuie să te simţi mizerabil, meriţi compătimire şi tot ajutorul posibil pentru a te "cupla" şi, astfel, să-ţi îndeplineşti rolul şi misiunea în viaţă. Persoanele căsătorite îşi imaginează că deţin cheia universului, şi din foarte mult altruism vor să ţi-o bage cu de-a sila pe gât, pentru a gusta şi tu reţeta lor; de parcă ţi-ar da gemul la care au muncit o zi întreagă, sau murăturile pe care le-au pus la borcan pentru iarnă.

Şi mă gândesc eu că nu-i chiar aşa. Poate că există alt motiv pentru care unele vor să fie "fete bătrâne", şi poate nu-s nici nefericite, nici nu visează la Făt Frumos care să vină să le scape de situaţia lor neagră şi deznădăjduită, poate chiar au pe cineva pe care să iubească, sau poate chiar au iubit o singură dată atât de tare încât nu pot trece peste asta, înlocuind cu altceva/altcineva. Poate "sora de suferinţă" nu e tocmai soră, sau poate chiar sunt sincere când îţi arătă poza aia, a unei persoane care nu mai e demult dar care, pentru o bucată de timp, a făcut-o fericită.

Cred că e mai uşor să credem că idealul unuia e destul de bun şi pentru restul lumii; că dacă o reţetă merge la o persoană, clar trebuie să meargă la toată lumea; că o "domnişoară bătrână" nu are nici viaţă, nici ce oferi, nici nu trăieşte decât dacă ar avea eticheta unui soţ. Că e mai simplu să o cataloghezi ca acum o sută de ani decât să vezi că n-are nevoie de post-it-ul ăla lipit la vedere, că nu e nici domnişoară, şi nici bătrână, că e aşa cum vrea să fie.

Îmi pare rău că nu ştiu mai multe despre "domnişoarele bătrâne" din poveştile bunică-mii. Nu de alta, dar poate mai multe poveşti, spuse aşa cum trebuie, ar fi schimbat o titulatură căreia nu-i văd rostul. Nu azi. Nu acum.

21 comentarii:

  1. Traim in secolul 21 si totusi sunt atatea "femei batrane". Eu cunosc asa demulte. Poate ca acum mai mult decat atunci, sunt mai multe. Acum se numesc femei puternice - emancipate. Nimic de codamnat in asta. Le-am intrebat uneori de ce sunt singure. Intr-un moment de amaraciune imi raspund: Am ales, am ales pana nu am avut de unde alege. Foarte putine din ele au copii.

    RăspundețiȘtergere
  2. Minunata conceptie...De aici cred ca se trage si plafonarea unora in relatii care nu-si mai au rostul, dar pentru ca le este teama sa nu ramana singure. Afirma "cine ma mai ia pe mine la varsa asta" si nu au mai mult de 28-30 de ani. Apoi..de ce inca exista generalizarea "in mod sigur daca esti casatorit si ai o familie, esti nespus de fericit, asta inseamna implinire?". Cred ca fiecare ar trebui sa-si vada de "ograda" sa si de ce il face fericit cu adevarat, nu doar pentru a fi in randul lumii!

    RăspundețiȘtergere
  3. Traim in secolul 21 si sunt in continuare multe "femei batrane" dar acum fata de atunci, le numim femeie puternice - emancipate. Cunosc atat de multe. Multe din ele nu au copii. Cand le intreb de ce sunt intr-un moment de amaraciune imi raspund: Am alaes, am ales pana nu am avut de unde alege... Nimic de condamnat. Nu trebuie sa fi casatorit sa fii fericit. Numai sa fi sigur/a ca asta doresti.

    RăspundețiȘtergere
  4. ...singura domnișoară bătrână antipatică era profa de mate, de la seral, care mă trezea din somn :P:))
    Știu din proprie experiență, cât de neplăcută e "rețeta" minunată a familiei, băgată cu de-a sila în discuție, pe gât, cu o voce din aia iritată (adică cum... nu vrei să fii ca noi??)
    -Și tu ce faci,ești însurat?
    -Nu.
    -Cum nu, la vârsta asta,nu îți găsești și tu o fată,acolo, să faci 2-3 copii? (dacă aș vrea să mă însor... în mod sigur nu mi-aș lua " o fata" )
    -Ăăăăă...NU. (urmează încruntarea de rigoare)
    -Păi și cum trăiești, așaaa...?
    -Așa cum?
    -Păi...ăăă...așa...ce rost ai pe lumea asta, dacă nu faci copii?
    ...la care niște explicații combinate cu niscaiva înjurături urâte îmi vin pe limbă,și îmi aduc aminte că odată i-am cam dărâmat moralul unei "foste", tipă de altfel sigură pe sine, care (și ea ) dorea copii... Și încerc să mă abțin de la comentarii, după ce îmi dau seama că cel/cea care îmi vorbește, și cu mine...facem parte din lumi diferite
    Deci... domnișoare bătrâne? No problem.După cum ai spus... multe dintre ele arată mai bine decât cele măritate :P

    RăspundețiȘtergere
  5. Cam acelasi lucru e cu burlacii care ce fapt sunt gay inca in the closet. Sau care a trebuit sa moara asa de teama societatii. Dumnezeu stie cati si cate nu se chinuie sub denumirile astea de "fata batrana / burlac"

    RăspundețiȘtergere
  6. Ei da, eu sunt o domnisoara batrana si ma simt foarte bine asa...Se zice ca Socrate a fost intrebat de un discipol daca e bine sa se insoare sau nu. Marele filozof i-a spus: "Orice ai face acum, peste 20 de ani tot ai sa regreti." Eu nu cred ca am sa regret peste 20 de ani.

    RăspundețiȘtergere
  7. ... curiosa postare!!!
    pai erau considerate asa si din alte motive!!
    Pe vrenea bunicii tale... acele fete batrane erau considerate asa ..pt ca daca o femeie de 30 de ani nu avea sot, era = cu zero! ..Nu avea casa, su avea nimic; iar daca avea casa parinteasca... tot singura murea... si destul de devreme pt ca nu putea duce o gospadarie singura!Nu ca acum! tanara, te muti la bloc,gasesti un servici si au rezolvat!! inainte nu era asa !! era de 10 ori mai greu,ca stateai la casa, etc. De asta atunci toata lumea te ajuta fortat!sa te dai de rand cu lumea, sa ai o familie ca si ceilalti, sa ai casa ta etc. Atunci lumea se interesa de neamuri ,era altfel.Acum pe toti ii doare exact acolo unde nu bate soarele! tocmai de asta suntem unde suntem! fiecare pt el.... sa se descurce..
    Acum ignoranta,prostia si comoditatea ..sunt la ele acasa!!
    cum zici tu... toate vor libertate, sa stea singure. etc... Mo zi-mi si mie .. ce face la bloc o femeie singura la 50 de ani, care nu are nici sot nici copii...???? care e sensul vietii acelei persoane?
    La ce a lasat-o Dumnezeu pe pamant?...
    sigur... toata viata se distreaza, iar la batranete moare singura in casa!!!... si nu are nici o satisfactie!!

    libertatea ...o avea multe avantaje, dar si mai multe dezavantaje, pt ca o simti la batranete ,cand e mai greu!

    daca stai sa te gandesti..... si o prostituta ar fi considerata fata mare.... dar din cauza "meseriei"...nu este considerata asa! ba din contra

    lumea sa schimbat si se vede , problema e ca sa schimbat in rau!!

    RăspundețiȘtergere
  8. interesanta ideea de la care ai plecat "domnisoarele batrane", eu credeam ca domnisoarele batrane sunt acelea care au cautat si nu au gasit. Acele femei nu chiar foarte frumoase, care asteapta un print.

    Cat despre reteta succesului, de cele mai multe ori este alta pentru fiecare persoana.

    RăspundețiȘtergere
  9. Pai da! Eu sunt asa cum vreau eu sa fiu si in cazul asta o sa "raman" domnisoara batrana! :)))

    RăspundețiȘtergere
  10. @Cristi M - daca e vorba de lipsa de optiuni, atunci e trist; dar daca e alegerea lor, respect:)

    RăspundețiȘtergere
  11. @Alexandra - nu stiu care e faza cu "moda", dar clar nu voi face nimic pentru "a fi in rand cu lumea";)

    RăspundețiȘtergere
  12. @Vesper - nici eu nu cred, la cum te stiu:P

    RăspundețiȘtergere
  13. @Black Angel - 1. nu cred ca daca nu e maritata trebuie sa fie, neaparat, singura.
    2. nu cred ca rostul nostru pe pamant e sa facem copii (bineinteles, asta o decide fiecare pentru el); dar nu cred ca o persoana necasatorita si fara copii a trait degeaba.
    3. daca s-a distrat toata viata, cred ca singurul regret va fi ca moare, si nu poate sa se mai distreze putin;))

    RăspundețiȘtergere
  14. @George - clar reteta difera de la persoana la persoana.
    spun doar ca nu toate "domnisoarele batrane" n-au gasit ce-au cautat. poate doar n-au cum sa spuna. si prefera o titulatura unei etichete.

    RăspundețiȘtergere
  15. @S - cred ca putem deschide clubul persoanelor batute la cap constant pentru ca nu se casatoresc:))

    RăspundețiȘtergere
  16. "nu cred ca rostul nostru pe pamant e sa facem copii" dar care e rolul omului pe pamant??

    atunci era asa... acum nu mai e ; acum printre Lesby,Gay si alte minunatii... o femeie nemaritata la 40 de ani... e ceva normal!! Nu mai intereseaza pe nimeni chestiile astea!!
    Happy to be Freeeeee ;)

    RăspundețiȘtergere
  17. @Black Angel - rostul e dupa cum il vede/simte fiecare. personal nu cred ca rostul meu e sa fac copii. doar sa fac tot ce pot pt a ma simti bine, happy, eu. o viata am;))

    RăspundețiȘtergere
  18. Eu cred ca nu depinde de noi sa ne gasim iubirea neaparat la 20 de ani...daca vine pe la 40, care'i faza?! O numim "iubire batrana"?! :))

    RăspundețiȘtergere
  19. @chocolatfollie - :)) tare denumire. putem s-o introducem ca termen de sine statator, mai ales cand vine vorba despre persoane care chiar se indragostesc de-adevaratelea de-abia dupa prima tinerete;)

    RăspundețiȘtergere

Related Posts with Thumbnails
 

Blue Jasmine Template by Totul despre Blogger