.

duminică, 19 decembrie 2010

I, robot

Acu' 5 ani n-aveam nici o treabă cu "tehnologia asta modernă". În traducere liberă, nu eram încă mândra posesoare a unui comp, n-aveam net, în momentul în care aveam nevoie de ceva apelam frumos la cineva "conectat", rezolvam rapid şi mă-ntorceam în viaţa reală. Nu tu bătăi de cap, nu tu cabluri, nu tu formatări şi soluţii la probleme create de nu'ş ce driver care nu'ş ce vrea.

Pe bune că era fain. Am jucat cărţi, remi, table, şah, başca tot felul de joculeţe inventate pe loc, cu reguli sigure şi precise. Dacă era de văzut vreun film, mergeam pe varianta tradiţională; cumpără programul, analizează-l, alege filmele care-mi fac cu ochiul, înregistrează ora; televizor, pat şi mâncare de film; pauze doar la publicitate, fii atent să nu ratezi faza aia, pentru că nu merge să o reiei, muaamăă, ce film genial. Muzica ascultată la combină, cu derulat de casetă sau enervat pe cd, pentru că nu vrea să coopereze. Discuţii interminabile, neîntrerupte de "1 new mail" sau restart la comp.

Şi-apoi a început sfârşitul inocenţei. Comp cumpărat, conectat la net, welcome to the jungle! Jocuri peste jocuri; ore-ntregi pentru a trece nu'ş ce nivel. Ochi injectaţi pentru că nivelul a fost mai greu decât m-aş fi aşteptat. Filme la discreţie, reţele de "socializare", "like" în loc de "ce-mi place cum îţi stă părul azi". Scris cu pixul pe hârtie? De unde? Îmi vine greu să ţin un pix în mână, şi-mi vine să-mi dau palme pentru că nu mai am dexteritatea de a desena litere; acu' tastez cu viteza gândului, da' e ciudat să pun două rânduri scrise frumos, caligrafic, cum doar eu ştiam. E mai comod să iau muzica de pe net decât să stau câte o oră în faţa raftului pentru a mă decide ce să cumpăr. Nu mai aştept cu sufletul la gură să se facă două din noapte pentru a vedea filmul ăla, pe care nu l-am văzut decât o dată şi care mi-a plăcut teribil; dat jos şi văzut când mă taie capul. Cărţi, table, şah? Nici măcar on-line. 3D-ul să trăiască! De ce să mai ieşi la o bere, când poţi oferi o bere virtuală? Sau, mai şmecher, să staţi cu cam-ul deschis, fiecare la biroul lui, şi să daţi noroc virtual?

Partea cea mai proastă e că, nici să vrei, n-ai cum renunţa la comp. Pentru că toată viaţa e pe net. Viaţa pe care ţi-ai creat-o, cea pe care au creat-o alţii pentru tine, prieteni, rude, amici, zvonuri, chestii pe care afli că le-ai făcut de la alţii, chit că tu n-ai nici o legătură cu ce ţi se pune în cârcă, minisocietăţi, reţete de mâncare sau de succes, râs, plâns, nervi, totul e aici. N-ai cum să renunţi, pentru că te rupi total de tot. Şi nu, nu spun că net+comp=evil. Spun doar că era mai frumos şi mai natural înainte. Îţi plăcea de cineva, îi dădeai o floare şi-o invitai în oraş, eventual puţin înroşindu-te, frământând nervos cureaua de la geantă şi muşcându-ţi buza. Acu' poţi da fain mail, un emoticon două, şi gata! Problemă rezolvată.

Şi nici nu spun faza aia cu "pe vremea mea", pentru că pe vremea mea nu erau doar roze. Mă gândesc doar că ar fi fain dacă ar putea exista un raport de 50% între real şi virtual; măcar încă un timp de acum încolo, înainte de a ne robotiza total.

24 comentarii:

  1. cat adevar. si oare incotro?!

    RăspundețiȘtergere
  2. @fabi - :-?? nu ştiu, dar în nici un caz spre "mai real":(

    RăspundețiȘtergere
  3. ce trist pare. dar eu cred că nu e chiar așa.

    era frumos. este frumos. lucrurile alea sunt acolo, trebuie doar să nu uităm de ele. văd atât de multe plusuri aduse de comp&internet, încât mi se pare că minusurile sunt de fapt niște alegeri personale. e prea simplu să dăm vina pe comp..

    mailul și emoticonul nu prea rezolvă problema... părerea mea

    raportul nu-l face fiecare după cum simte?

    RăspundețiȘtergere
  4. @Ioana - e trist:(

    normal că sunt şi plusuri, şi minusuri, şi alegeri personale dar, la un moment dat, orice alegere ai face, eşti condiţionat şi de alegerile celorlalţi:-??

    clar nu:)) dar cică te scapă de ruşinea unei respingeri:-??

    RăspundețiȘtergere
  5. nu știu ce să zic... nu cred că sunt niște condiționări semnificative. adică, dacă eu mă hotărăsc că de mâine nu mai răspund la mailulri decât o jumătate de oră pe zi și nu mai folosesc facebook-ul decât o data pe lună, sunt convinsă că cei care vor simți nevoie să îmi spună ceva îmi vor da un telefon :D

    neah, nu prea. de fapt.. pe cine scapă? pentru că da, persoana care respinge clar preferă varianta asta :))

    PS: http://vinegarandsalt.tumblr.com/post/1415351202

    RăspundețiȘtergere
  6. @Ioana - :)) ps-ul e tare:))

    păi, mail-ul oricum îl foloseşti juma' de oră (adunat); da' restul chestiilor care mănâncă timp? :-??

    telefonul nu se pune:P el există oricând:P

    RăspundețiȘtergere
  7. nu adunat. între 10 și 10:30. și gata. e altceva :D
    păi depinde ce chestii.. de exemplu, pe mine nu mă obligă nimeni să citesc un blog sau altul ;)
    dacă le facem, înseamnă că la un nivel sau altul ne iese ceva din asta. sau?

    și totuși parcă vorbim mult mai mult prin mail, mesaje pe facebook, skype, ymessenger, google chat, facebook chat, etc. există el, telefonul, oricând, dar parcă a pierdut teren.

    RăspundețiȘtergere
  8. @Ioana - păi, poate e un interval mort ăla:-?? mai bine adunat:P

    ne ies ochii:))) era la fileu:P păi, da, clar nu e degeaba, dar tot pe net se cheamă că stai:-??

    pt mine e mai important decât mess-ul:P telefonul rocks:))

    RăspundețiȘtergere
  9. that was the point :D

    :)) n-am vrea să se întâmple asta :))

    și eu zic la fel. dar uneori e mai ușor să bați câmpii în scris decât live :-)

    RăspundețiȘtergere
  10. @Ioana - rămân la varianta adunată, chit că nu stau foarte bine cu matematica;))

    în nici un caz=)))

    hmm...pariu că pot bate câmpii live mai tare decât în scris?=))))))))))9

    RăspundețiȘtergere
  11. you've got yourself a bet :D

    ( eu zic că în scris e bătut câmpii la pătrat, prin puterea lui backspace :))) )

    RăspundețiȘtergere
  12. @Ioana - :)) dacă-i bet, bet să fie:))

    adevărat grăieşti, backspace-ul îţi dă aripi, da' nimic nu se compară cu bătutul verbal al câmpilor; nu am buton de oprire=))))

    RăspundețiȘtergere
  13. .... sa speram ca romanticismul nu se va robotiza :))

    RăspundețiȘtergere
  14. @Ioana - păi,...nush:))))
    e cam dificil, ce-i drept:)))))

    RăspundețiȘtergere
  15. cam da :))))
    păi, când știi... :-)

    RăspundețiȘtergere
  16. majoritatea "culta" vrea/cauta panem et circenses ... si asta primeste. asemanator, in germania exista vorba: "Freie Fahrt für freie Bürger" ... si ce si-au dorit au si primit ... iar selectia naturala s-a mutat pe autostrada.

    RăspundețiȘtergere
  17. pe la inceputul anului am fost la munte cu niste prieteni + iubitul. ma bucuram ca macar pt cateva zile nu mai sta la calculator intr-una. fail. aveam calculator acolo. si net. a stat pe okazii intr-una.

    RăspundețiȘtergere
  18. @INTJ - nu e tocmai pâine şi circ, dar să zicem că da, ce am căutat am găsit:))

    RăspundețiȘtergere
  19. @Alina - asta e trist; şi enervant în acelaşi timp:P trebuia să recurgi la faza cu tăiatul cablului:D efect garantat;))

    RăspundețiȘtergere

Related Posts with Thumbnails
 

Blue Jasmine Template by Totul despre Blogger