.

marți, 6 aprilie 2010

De-a gânditul

Nu mă pricep la politică, nu-mi place politica, nu urmăresc jocurile politice. Ca orice persoană de genul ăsta, am simpatiile şi antipatiile mele, bazate pe cum se prezintă omul respectiv şi pe ceea ce spune, în momentul în care se nimereşte să-l aud eu. Nu ţin cu nici un partid pentru că am impresia că - la noi cel puţin - ideologiile s-au cam amestecat, şi nu se mai ţine cont decât de "cum să-i facem altuia în ciudă". N-am mers la ultima votare pentru că nu mi-a păsat dacă iese Băsescu sau Geoană; recunosc însă că aparenţa lui Geoană mă cam sperie. La fel şi Crin Antonescu. Nu ştii la ce să te aştepţi de la o persoană cu ochii ăia. Bineînţeles că aş fi prima la vot dacă lupta s-ar da între "oricine" şi Vadim Tudor, sau între "oricine" şi Gigi Becali; aş vota, în ambele situaţii, cu "oricine".

Ce mă aduce la disperare însă e atitudinea "votez cu X, pentru că mama şi tata spun că el e bun; el e drept, cinstit şi le spune". Acel "le spune" mă dă pe spate. Păi, frate, dacă vreau să-mi fac campanie, normal că şi eu "le spun". Dacă n-am destulă minte să-mi creez o campanie electorală de sine stătătoare, normal că mă apuc să-i critic pe cei care conduc acum, pentru că asta prinde la public. Şi-n plus, faptul că "le spun", nu înseamnă că o să şi acţionez în consecinţă; înseamnă doar că am chef să fac valuri, şi cel mai uşor mod de a le obţine e să-i înjur pe ceilalţi, pentru a ieşi eu cât mai "cinstit, curat şi pur".

Revin însă la votul "pentru că aşa spune mama". Se presupune că, la 22-24 de ani, deja gândeşti singur. Deja ai văzut câte ceva din viaţă, ai trăit puţin, poţi să-ţi formezi singur o părere, fără să te mai ţii de fusta mamei. Chiar nu-ţi poţi da singur seama că o persoană care ar înghesui ungurii şi rromii pe un stadion şi le-ar da foc nu e tocmai ok? Nu-ţi sună puţin ciudată afirmaţia respectivă? Nu te pune pe gânduri? Poate chiar ai colegi unguri, şi colegi rromi, care nu te-au lezat niciodată, cu care ieşi la cafea în pauză, şi despre care ai constatat că sunt mai mult decât ok; nu te-ar durea inima să-i trimiţi pe stadion?

Aveam în liceu o colegă care ţipa sus şi tare că, după ce va avea drept de vot, va vota cu Vadim. Întrebată fiind de ce, răspunsul venea invariabil: "Tata zice că le spune." Ca şi acum, n-aveam o apartenenţă politică, dar puteam să-ţi spun de ce n-aş vota eu cu cutare sau cutărescu. Şi n-avea nici o legătură cu antipatiile din familie. Pur şi simplu era o părere pe care mi-o formasem fugitiv, probabil în necunoştinţă de cauză, dar era părerea mea proprie şi personală. Nu m-a ghidat nimeni de la spate pentru a ajunge la ea.

Ştiu că nu urmează, deocamdată, nici o "votare". Ştiu că subiectul e epuizat de mult. Mai ştiu însă şi că persoanele care susţin ceva pentru că aşa au învăţat în familie vor exista întotdeauna. Şi degeaba îşi iau permis, şi doctorat, şi mai fac încă vreo 3 facultăţi dacă ajung la 40 de ani să gândească la fel cum gândeau la 16, adică după tiparele părinţilor. Mă-treb uneori, oare e atât de greu să gândeşti singur? Sau e doar mult mai comod să iei "de-a gata", ca să nu carecumva să-ţi strici câţiva neuroni gândind liber?

11 comentarii:

  1. Mai, sincer..ma asteptam ca situatia asta sa se intample atunci cand persoanele care voteaza au 18 ani si de-abia s-au dezmeticit...nu 20 si ceva :)) e normal sa iti vina sa te dai cu capul de peretzi cand auzi chestii de genul..

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu cred că sunt mulţi tineri care votează după cum le spune mama şi tata, dar cred sunt mulţi care votează aiurea într-un instinct de moment fără să acorde timp de gândire nici măcar cât le ia pentru a citi ziarul Ring de dimineaţă în metrou.

    RăspundețiȘtergere
  3. Treaba asta cu ganditul cu propria minte, care noua ni se pare simpla tocmai fiindca am practicat-o de mici sau, in cele mai bune cazuri, chiar am fost incurajati de parinti s-o facem, nu e deloc ceva usor! E mult mai simplu si mai comod sa iei modele de-a gata, in plus, te si place toata lumea din familie! Din pacate, asta e situatia. Din pacate, si ei au drept de vot. Din fericire, avem si noi, ganditorii pe cont propriu. Desi e din ce in ce mai greu sa gasesti pe cineva pe care sa-l sau sa o votezi...

    RăspundețiȘtergere
  4. cateodata simt ca il prefer pe vadim lui basescu...marinelul matol e prea pervers si face mult prea mult rau acestei tari prin promovarea unor curve penale gen udrea ca "ministrese"

    RăspundețiȘtergere
  5. Pe mine ma seaca atunci cand aud "votez cu x ca sa nu votez cu y". Eu credeam ca votul e o problema de alegere, nu de ne-alegere, desi daca ar fi sa ducem logica la extrem si ne-alegerea e tot o alegere. Oi fi eu mai batuta in cap...

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu am făcut Facultatea de Ştiinţe Politice şi maică-mea a cam votat după cum i-am zis eu :D .Tata nu s-a lăsat corupt.Sunt de părere că votul anti val este cel mai onorabil.Lumea votează comercial,ce se vinde aia se votează,vezi : Băsescu,Geoană,Antonescu.Ceilalţi contracandidaţi nu erau promovaţi.Timpul ne-a arătat că Antonescu ar fi fost cel puţin soluţia cea mai bună dintre cei trei.A fost reales ca Preşedinte într-un partid de opoziţie,care,practic,nu a câştigat ceva după alegerile prezidenţiale şi nici înainte nu avea cine-ştie-ce.Sigur,câteva zone locale de dominaţie,dar cam atât.În turul doi nu am mai mers la votat,dar am sperat ca marinarul să nu mai ajungă preşedinte.Îl votasem pe Oprescu la început,deşi nu l-am votat pentru primărie.Nu sunt convins că Preşedintele se alege de către popor,ci doar de faţadă,în realitate o dovadă clară că Băsescu a avut 5mil de voturi nu va ajunge niciodată în faţa ochilor mei,poate nici ai tăi.

    RăspundețiȘtergere
  7. @Filotas - continuand pe aceeasi linie - adica nu ma pricep deloc la politica - mie imi place elena udrea. si nu cred ca ceea ce face - sau nu face - in pat are vreo legatura cu capacitatea de a vorbi in public; sau de a incerca macar sa schimbe ceva...

    RăspundețiȘtergere
  8. @diana - poate s-a ajuns in situatia asta pentru ca nu mai avem de unde alege:-??

    RăspundețiȘtergere
  9. @Blindius - sincera sa fiu, chiar nu-mi pasa cine este presedinte, atat timp cat nu exista nici cea mai mica sansa sa se ajunga la solutii extreme. Băsescu,Geoană,Antonescu, toti sunt pe acelasi plan pentru mine - hotararile lor nu ma afecteaza direct, nu-mi bat capul pentru a ma hotari care ar fi potrivit ca presedinte si care nu.

    RăspundețiȘtergere
  10. Mi se parea aiurea sa astepti sa poti vota ca sa copiezi votul altcuiva. Votul tau atunci nu are sens, ca nu ai facut decat sa-ti insusesti valorile altcuiva. Degeaba ai mers la vot...

    RăspundețiȘtergere
  11. Înseamnă că evazionezi Statul :))

    RăspundețiȘtergere

Related Posts with Thumbnails
 

Blue Jasmine Template by Totul despre Blogger