.

vineri, 16 aprilie 2010

Unde stăm în taxi

Merg mult cu taxi-ul. Nu pentru că mi-e lene să merg pe jos, ci pentru că, uneori, chiar nu am timp. Ca să mai "salvez" câteva minute de somn, ca să mai "trag" de alte câteva în faţa cafelei, ca să nu pierd trenul, taxi-ul mi-e cel mai bun prieten.

Nu-mi plac maşinile decât pentru că te duc repede dintr-un loc într-altul. Îmi displace mirosul de benzină; îmi displace faptul că oricând poate intra cine ştie ce tolomac în maşina ta, făcând-o pilaf; îmi displace ideea că te pot lăsa frânele. În plus, am - de când mă ştiu - rău de maşină. Dacă şoferul ia curba mai brusc, dacă drumul e plin de gropi - bine, recunosc, şi o singură groapă e de ajuns -, dacă am ghinionul să nimeresc printr-o zonă cu serpentine, când cobor am o figură anume, puţin verde, puţin trasă, cam traumatizată. Ăsta e unul dintre motivele pentru care merg mereu pe "locul mortului". Adică da, locul de lângă şofer. Inclusiv în taxi.

Deci vă puteţi imagina ce figură am avut ieri, când am aflat - din întâmplare - că "o femeie nu stă lângă şofer în taxi", conform codului bunelor maniere. Afirmaţia a fost însoţită de o mimică de dezgust pentru femeile "alea", care nu respectă această regulă arhicunoscută. În plus, se pare că trebuie să stai în spate, în diagonală cu şoferul, şi numai bărbaţii au voie să stea în faţă. Plusez, bărbaţii au voie să stea în faţă doar dacă nu sunt însoţiţi de o femeie, sau dacă sunt turişti şi vor să vadă oraşul.

Nu mi-a venit să-mi cred urechilor. Deja am fost trasă cu mult în trecut, când o doamnă nu era doamnă dacă se aşeza pe capra lângă vizitiu, sau dacă avea tupeul să călărească altfel decât pe şa pentru femei. În trecut, când femeile clar nu aveau aceleaşi drepturi ca bărbaţii, când dacă râdeai în public erai considerată "de proaste moravuri", când "ţi-am văzut glezna" era apogeul sexului. Şi, dacă stau şi mă gândesc bine, era o vreme când o femeie singură nu putea să ia taxi-ul, pentru că doar anumite femei mergeau neînsoţite; când o femeie nu putea să oprească un taxi, pentru că bărbatul era cel care trebuia să-i facă semn, altminteri îi diminuai "bărbăţia"; când numai gândul la "taxi" era interzis oricărei femei respectabile.

Bun aşa, mi-am zis, sperând să fie doar o părere singulară. Dar ghici ce! Se pare că majoritatea colegilor mei consideră dovadă de proastă creştere să te aşezi lângă şofer. Că nu e etic, moral şi drept. Că e ciudat şi ameninţător pentru legile buneicuviinţe. Că e degradant. Că, reluăm, trebuie să fii bărbat ca să stai lângă şofer. Mă întreb dacă sexul şoferului influenţează cu ceva regula asta. Adică, dacă şoferul e o femeie, bărbaţii trebuie să stea în spate şi femeile în faţă? Până la punctul ăsta n-am mai ajuns cu discuţia...

Da, mi se pare deplasată această "regulă". Pentru că, din punctul meu de vedere, s-a născut din ideea că cel care conduce e servitor, iar stăpânii nu stau lângă servitor. Mai târziu, s-a transformat în faza aia, conform căreia, o femeie nu poate sta lângă un bărbat fără a-şi "păta onoarea", decât dacă acel bărbat e soţul, tatăl sau fratele ei. Apoi, doar curvele iau taxi-ul neînsoţite, şi aşa mai departe. Dar, sincer, credeam că am trecut de perioada aia. Credeam că suntem, totuşi, în alt secol decât cel în care a fost scris "codul bunelor maniere" - care, între noi fie vorba, ar trebui să aibă bunul simţ să fie revizuit şi up-datat. Credeam că atât timp cât femeile şi negrii au drept de vot, cât s-a obţinut egalitatea aia pentru care s-a militat atât, cât putem fi Lady Gaga, şi Marilyn Manson şi Bowie fără a fi consideraţi altfel decât foarte tari, putem trece peste locul în taxi. Se pare că progresul e, în continuare, o chestie de nuanţe.

Şi dacă a sta lângă şofer e un atribut al bărbaţilor, atât timp cât în faţă nu mi-e rău, şi am loc pentru picioare (sună ciudat, dar în spate rareori am destul loc) atunci sunt femeie până la portieră; tot drumul sunt bărbat, iar când cobor mă remetamorfozez în femeie. Asta dacă altfel nu se poate...

10 comentarii:

  1. Pentru mine este vorba de apropiere. Apropierea înseamnă intimitate şi invitaţie la intimitate iar acest lucru mi se pare că se încearcă a fi evitat prin aceste "reguli" de buna purtare. De aceea în general se evită apropierea între un el şi o ea în autobuz, în maşină, în vagonul de dormit, etc. Poate că alţii interpretează diferit în sensul în care femeia trebuie să se arate supusă să stea la locul ei şi să tacă dracu din gură - că ce ştie ea, aşa încât ramâne după cum spuneai o chestiune de nuanţe.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mai, asa e regula, potrivit bunelor maniere - pasagerul sta in spate, pe diagonala cu soferul, indiferent daca e barbat sau femeie; doar daca sunt mai multi pasageri, din care unul e barbat, acesta va sta langa sofer, iar daca sunt numai femei, cea mai tanara va sta langa sofer. Dar acum, daca tie ti-e rau in taxi sau nu iti incap picioarele, eu zic asa: pe banii tai, stai unde te simti bine :)). Problema e alta: cand te asezi langa ei, se simt incurajati sa vorbeasca :(

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce tare ultima fraza" sunt femeie pana la portiera" :)).
    Eu sincer nu stiam ca este 'imoral" sa stai pe scaunul din fata, langa sofer.
    Exact ca si tine daca stau in spate ori nu am loc ori imi e rau de lesin. In schimb atunci cand stau in fata nu am nimic.
    Atata timp cat inca mai predomina in lume "minti intelepte" din secolul 1900 toamna e clara situatia.

    RăspundețiȘtergere
  4. @Cătălin Văduva - pe mine nu ma deranjeaza "apropierea", pentru ca ea va fi pana acolo unde pun eu punct. adica, nu ma deranjeaza sa stau langa un sofer barbat, pentru ca nu am de gand sa accept eventualele avansuri...

    RăspundețiȘtergere
  5. @Mihaela ( Catwoman) - dupa cum spuneam, "regula" am aflat-o si eu de curand; chiar nu-mi imaginam ca exista reguli pentru situatii din astea...clar, eu platesc, clar vor incepe sa vorbeasca (am mai spus, cunosc genul), dar am ramas de-a dreptul perplexa ca exista ceva care-mi poate dicta mie unde sa stau in masina...nu m-a socat atat "regula", cat existenta ei.

    RăspundețiȘtergere
  6. @Mika - :)) sunt multe lucruri "imorale" despre a caror existenta habar n-aveam:P

    RăspundețiȘtergere
  7. te inteleg, desi eu stau in spate, pe diagonala, cand merg singura:)) acolo intru, nu stau sa ma gandesc...dar sunt perfect de acord ca nu suntem capabili inca, desi sustinem sus si tare ca femeile si barbatii sunt egali, sa trecem peste niste chestii de genul...adica...eu stateam la bloc cu baietii de vorba, nu-mi placea sa stau la scara cu babele si barfitoarele ...de ce sa ma considere altfel pentru ca nu-mi plac prostiile alea? de fapt, nici nu ma interesa ce parere aveau:))

    RăspundețiȘtergere
  8. Cam feminist mi se pare articolul. Nu cred ca e vorba despre a fi barbat sau femeie, e vorba despre cum te simti bine. Eu personal nu m-as simti bine langa sofer cand ma-as afla intr-o masina straina, indiferent ca e taxi sau masina vecinului. Pana la urma fiecare face cum il taie capul si cum se simte el bine.

    RăspundețiȘtergere
  9. @diana - feminist? nu cred...pur si simplu nu inteleg "regula". oricum, nici daca as intelege-o, nu as respecta-o:)

    RăspundețiȘtergere
  10. Stiam si eu regula asta din codul bunelor maniere, dar stau in spate nu pentru ca as fi cine stie ce doamna, ci mai mult pentru ca incerc sa evit apropierea aia de care spunea si Catalin :) nu iau un taxi decat daca sunt pe fuga sau daca sunt foarte aranjata ( rochie, fusta scurta, tocuri) si chiar ma enerveaza sa stea cu ochii in poalele mele :D

    RăspundețiȘtergere

Related Posts with Thumbnails
 

Blue Jasmine Template by Totul despre Blogger