.

joi, 1 aprilie 2010

La coadă cu pensionarii

Bătaie pe fructe

În timp ce aşteptatam ieri, într-o pauză, să-mi iau cafeaua, îmi pică ochii pe reportajul de mai sus. După cum ştiţi, am boală pe persoanele ahtiate după chestii gratis. Mi se pune pata când văd că unii sunt în stare să moară pentru două banane nenorocite, doar pentru că sunt gratis. V-am povestit deja faza cu Adevărul de seară, care se distribuie gratuit, şi care cauzează cozi fabuloase în plin centru al oraşului - şi nu, nu e un oraş mic, şi nu, nu vorbesc despre persoane care nu au după ce bea apă, ci de persoane dependente de cuvântul "gratis".

Cele câteva sute de persoane care au stat ieri 7 ore la coadă pentru "cadoul" promis de magazin m-au făcut - din nou - să mă îndoiesc de capacitatea de a gândi a unora. Nu i-a pus nimeni, s-au aşezat acolo din proprie iniţiativă, şi tot ei se plângeau că le scade tensiunea, că nu mai pot respira, că le cedează inima. Eu ştiu una şi bună: dacă simţi într-adevăr că nu mai poţi, dai naibii toate promisiunile de îmbogăţire de pe urma câtorva fructe, şi te duci acasă. Nu, dom'le, că ei sunt pensionari, şi au antrenament la cozi, şi stau acolo până crapă decât să le ia altul locul. Şi eu am bunică pensionară; şi are pensie mică, şi întreţinere de plătit, şi medicamente de cumpărat, dar nu ştiu să se fi îmbulzit la vreo coadă doar pentru că e în trend. A stat frumos acasă, în fotoliu, în timp ce vecinele asudau pentru 2 postocale, şi a considerat sub demnitatea ei să se amestece cu gloata. Şi nu cred că a regretat vreodată.

Nu ştiu dacă e caracteristică generală pentru români, pentru pensionari, sau pentru oameni în general, dar înebunesc când le spui că există cea mai mică şansă să fie ceva gratis. În fiecare an, când face vreo biserică sarmale, se calcă în picioare pentru ele, chit că acasă au friptură, şi cozonac, şi ouă, şi frigiderul plin; de ce să consume din rezervele proprii, când alţii mănâncă sarmale sfinţite?

Sincer, mi-e scârbă. Şi eu spun foarte rar asta. Mi-e scârbă de nivelul la care ajung anumite persoane, mi-e scârbă că unii au atât de puţin respect de sine încât ajung să se calce în picioare şi să se şi plângă de faptul că nu sunt respectaţi. Păi, cum să fie respectaţi, dacă ei nu se respectă? Pentru cei care îşi trăiesc ultimele zile stând la cozi, pentru cei care speră să se sature din mostre gratuite, pentru cei care se cred năpăstuiţi, o strigă sus şi tare, dar nu fac decât să se afunde în mocirlă, am doar un singur gând: aşa vă trebuie! Şi nu, nu mă impresionează nici criza voastră de astm, nici atacul cerebral pe care sunteţi pe cale să-l aveţi, pentru că vi-o faceţi cu mâna voastră. Cu ambele mâini.

9 comentarii:

  1. asta este o reminiscenta comunista, un chist greu de tratat...oamenii au trait zeci de ani cu realitatea concreta a cozii la lapte, astazi trupul si mintea lor nu s-au dezobisnuit, o cauta instinctiv...e o parte din lumea lor, din viata lor; modernul nu le prieste, abundenta este o realitatea care le scapa, nu o inteleg...chestiile gratis denota ceva "de pomana", iar pomana la romani este o religie

    RăspundețiȘtergere
  2. Dacă tu Cami trăiai toată viaţa sub comunism şi erai obligată să stai la cozi ca să ai ce mânca, crezi că acum erai mai brează? Şi apoi tu chiar crezi că toţi oamenii aia aveau acasă"frigiderul plin" şi totuşi stăteau la coadă..? Nu zic că nu or fi fost şi din ăştia dar mai degrabă cred că majoritatea nu mai văzuseră de mult o portocală pe masă..

    Eu nu am trăit prea mult în comunism ca să pot zice că am suferit de pe urma lui ,da..nu îmi plac nici mie scenele astea şi cred că sunt oameni care şi-au pierdut demnitatea pe vremea comunismului ,şi sunt prea bătrâni sau prea săraci cu duhul ca să se mai poată schimba de aceea ceea ce simt e mai degrabă milă faţă de ei şi nu scârbă. Oamenii care au mult spirit cad adeseori în păcatul de a dispreţui totul. Eu cred că e un spirit rău întrebuinţat acela care priveşte lumea de la înălţimea superiorităţii sale.

    RăspundețiȘtergere
  3. Poate unii dintre oamenii aia chiar nu au ce manca acasa. Nu toti bineinteles, doar unii. Si cand faci foamea, demnitatea cade undeva pe ultimele locuri.

    RăspundețiȘtergere
  4. @Filotas - :)) mi-a placut faza cu "pomana e o religie"...mey, ce sa zic, tu spui ca pentru cei care au trait in comunism, cozile au devenit o obisnuinta. eu, personal, cunosc zeci de persoane care au tremurat in timpul comunismului, si totusi nu-si fac din cozi un scop in viata. si vorbesc despre persoane trecute de 55-60 de ani, nu despre "tineret".

    RăspundețiȘtergere
  5. @Cătălin Văduva - pentru a completa ceea ce i-am raspuns lui Filotas, cunosc persoane care au pensie mai mare decat salariul meu, care-si permit sa schimbe o masina pe an, si care, totusi, stau la coada "pentru ca e gratis". persoane care n-au cunoscut foamea in timpul comunismului, care n-ar da de pomana nici sa-i impusti, dar care - ma repet - stau la coada.

    cat despre spirit, ce sa spun...unii cand citesc realitati care nu le convin, spun ca e vorba despre rautate.

    RăspundețiȘtergere
  6. @diana - nu ma refeream la cei care chiar n-au ce manca; ceilalti care au, dar vor mai mult sunt cei despre care scriu.

    RăspundețiȘtergere
  7. @Camelia - Eu nu cunosc astfel de persoane "care au pensie mai mare decat salariul meu, care-si permit sa schimbe o masina pe an, si care, totusi, stau la coada "pentru ca e gratis". Nu neg că există dar cu siguranță reprezintă o minoritate și nu despre ei era vorbă în filmulețul la care ai făcut link

    RăspundețiȘtergere
  8. @Cătălin Văduva - dacă tu nu cunoşti, nu înseamnă că nu există, nici că sunt o "minoritate". Înseamnă doar că nu i-ai cunoscut tu. Cât despre filmuleţ, dacă l-ai urmărit cu atenţie, ai văzut că nu e plin de "bieţi pensionari" care n-au mai simţi gustul de portocală de ani de zile. E vorba despre oameni care se înghesuie să primească mai mult, de mai multe ori, dacă se poate.
    Cât despre cei cu adevărat săraci, crede-mă că ştiu cum arată. Şi cum tremură după o coajă de pâine, si cum stau în faţa magazinelor, nu să cumpere ca să primescă "bonusul", ci ca să vadă dacă au bani să-şi ia şi parizer pe lângă pâinea aia.

    RăspundețiȘtergere
  9. Mda, se intampla chestiile astea si prin Constanta si e la fel ca in toate partile. Eu nu spun sa nu stea la cozi; poate unii au ce manca, poate altii nu. Dar pensionarul roman se pune la orice coada apuca! Am prins o faza intr-un supermarket din cartier...era promotie la o crema de fatza foarte buna si niste tipe formasera o coada destul de maricica. O babutza se pune si ea pe asteptat, fara sa stie macar despre ce era vorba..si cand ajunge la standul respectiv exclama foarte ofuscata "Fiv-ar cremele ale dracu' sa va fie!". Uhm..va intreb...what was that? :))

    RăspundețiȘtergere

Related Posts with Thumbnails
 

Blue Jasmine Template by Totul despre Blogger