.

luni, 8 noiembrie 2010

Ce vreau să mă fac când o să fiu mare

Am avut câteva idei despre ceea ce mi-ar fi plăcut să fac când o să fiu mare. Printr-a cincea, voiam nervos să fiu arheolog; şi m-a ţinut ideea asta destul timp, până când am realizat că nu orice arheolog descoperă în fiecare zi mormântul lui Tutankhamon şi că, în mare parte, nu e decât şters de praf şi ales dintre pietricele. Apoi, am vrut să fiu avocat; dar nu orice fel de avocat, ci din ăla de vedeai la televizor, care se duce, investighează, dezleagă iţele întregii afaceri şi, la sfârşitul filmului, cu o secundă înainte de a-i fi electrocutat clientul, vine cu proba care dă peste cap tot cazul şi dovedeşte nevinovăţia celui pe care l-a apărat. La noi, cea mai palpitantă chestie pe care o poţi face - de obicei - e să întocemşti actele pentru ditai contractul de vânzare cumpărare sau să-l aperi pe ăla de-a pierdut-o pe Elodia. Am vrut să fiu psiholog; da' psholog la noi tot nu-i ca-n filme, şi degeaba eşti psiholog bun dacă nu cunoşti alt psiholog, mai bun, care să te "patroneze". Am vrut să fiu ca profa din Dangerous Minds; am realizat că s-ar putea să am elevi care să-ţi arunce catedra în braţe. Aşa că am aterizat direct cu diploma de la Jurnalism în faţa compului propriu şi personal.

Pe bune că nu vreau să profesez. Şi despre jurnalişti am avut o impresie bine conturată: All the President's Men sau The Pelican Brief. Dar am văzut de pe undeva de prin liceu că asta nu se prea întâmplă la noi. Adică, presupun că fiecare începe să scrie cu acelaşi ideal; numai că idealul ăla se pierde pe drum.

Nu sunt evenimente, găsim evenimente. S-a întâmplat ceva? Tragem de ceva-ul ăla până ajunge să arate ca o caisă deshidratată. Nu s-a mai întâmplat nimic nou între timp? Udăm caisa, şi-ncepem să tragem din nou de ea.

Să ne înţelegem. Nu spun că nu sunt şi jurnalişti care s-ar putea să profeseze din pasiune. Da' pe bune că uneori ai impresia că a existat un curs special, despre cum să storci mai multe lacrimi şi despre cum poţi face ca patetismul să atingă cote maxime; başca un alt curs, despre cum nu contează neapărat realitatea, pentru că realitatea poate fi forţată şi procesată în aşa fel încât să-ţi aducă audienţă.

Şi ce-i şi mai ciudat e că publicul nu numai că înghite rezultatele acestor cursuri, ba chiar le şi caută, cu nasul în vânt, ahtiat după bârfuliţe şi detalii suculente. Păi, frate, dacă vreau să ştiu ceva, dă-mi informaţia brută. Zi-mi că a fost nu'ş ce incendiu, nu ce culoare avea cămaşa pompierului. Zi-mi că a murit cutare, nu câte lacrimi vărsa văduva îndurerată. Că vor creşte preţurile, nu cum îi afectează chestia asta pe miile de pensionari săraci şi uitaţi de lume.

Din câte ştiu eu, jurnalistul e obligat să redea realitatea, nu să o coafeze după cum îi pare lui că sună mai bine. Există o modă care m-a făcut să zâmbesc amar: dacă ştirile urmează să fie lacrimogene, machiajul gagicii care le prezintă e realizat de aşa natură încât să pară extrem de afectată. Şi, în plus, cred că am lipsit la cursurile de actorie, despre care nu ştiam că se practică la jurnalism, pentru că vezi empatia pe faţa ei; deja nu mai e ştirist, e o bulă mare de empatie, şi suferinţă pentru aproapele ei, şi ai impresia că mai are puţin şi izbucneşte în lacrimi în alea 3 minute cât vorbeşte despre nu ştiu ce pomi tăiaţi şi despre cei care s-au legat cu lanţuri de ei. Alea 3 minute terminate, gata, nu mai există lacrimi; e deja indignare, pentru că vorbeşte despre a ţâşpea scumpire consecutivă. Alte 3 minute, şi deja radiază de fericire pentru că a fost ziua lu' cutare, şi se cuvine să-i urăm un călduros şi din inimă "la mulţi ani".

Sprânceana mea se ridică, nu mai pricep nimic, sunt total în ceaţă. Şi mă-ntreb nedumerită eu pe mine: de ce oi fi terminat jurnalism când ştiam sigur că n-o să-i pot lua interviu cu zâmbetul pe buze unui criminal în serie, şi nici să nu fiu amuzată auzind că ăl de-a provocat accidentul era atât de beat, încât s-a urcat drogat la volan? Mister total...

18 comentarii:

  1. la noi toate sunt intoarse pe dos, si definitiile sunt total diferite fata de lumea larga..

    RăspundețiȘtergere
  2. @Miss Sunshine - nu cred că e faza de "la noi"; cred că, mai degrabă, ceea ce vedeam eu în filme se întâmplă doar în filme:P

    RăspundețiȘtergere
  3. pare-se genetica discreta a universului este amplificat recreata la nivel vizibil, misterul ca pattern repetandu-se redundant in orice "evolutzie" :) poate ca se nashte shi exista prin inductie, ca textura de delimitare shi mascare a spatziilor goale shi a timpului mort din viatza noastra...de-aia, spre deosebire de spranceana-tzi arcuita potrivit bunului obicei camelilean, spranceana mea ramane dreapta shi intzeleapta pentru ca shtie bine ca dincolo de zidul intrebarilor existentziale rade diavolul certitudinilor :))

    P.S. - bueeeiiii....cateodata m-apuca ajaaaaaaa nijte comment-uuuuri!!! exclama fonfait petrerianul incercand fara succes sa-shi scoata din nas o matza extrem de rebela...

    P.P.S. :P

    RăspundețiȘtergere
  4. @deus_pax - indubitabil:))

    P.S. - daaa, eşti în dispoziţie spre filozofare maximă:D
    ce caută preacinstita mâţă în preacinstitu-ţi nas?

    P.P.S. - :P

    RăspundețiȘtergere
  5. Ei, da, nu mereu idelurile devin relaitati... Eu vroiam sa fiu prim-ministru. Nimic mai mult. Lumea din juru-mi zambea, unii chiar radeau... N-a trecut nimanui prin minte c-as putea ajunge. Dar eu o tineam pe-a mea. Si-am ajuns adolescenta, m-am maturizat si inca in adancul sufletului meu speram ca este realizabila dorinta mea... Vroiam sa arat ca se poate si mai bine, si mai mult. Acum deja nu mai sper, dar stiu ca eram atat de sigura in anii aceia ca voi ajunge ce-mi doream. :)) Acum si de-ar fi sa ajung (!!??), n-as mai vrea. :)))

    RăspundețiȘtergere
  6. @QED - da, dar de-ar fi să ajungi, o să poţi face faza aia cu "v-am zis eu!" :D

    RăspundețiȘtergere
  7. loc de toarcere preaintzeleapta cameliana, loc de toarcere...

    P.S. :P

    RăspundețiȘtergere
  8. te-ai gandit vreodata ca de fapt un/orice job sunt doar acele 8 ore din viata pe care suntem nevoiti/obligati sa le vindem ca sa putem trai/supravietui? dar daca n-ar trebui, daca n-am fi obligati?

    RăspundețiȘtergere
  9. de asta nu mi-am dorit ceva anume ca sa devan ....cand voi fi mare! pentru ca te formezi cu o idee fixa... sa fii acel ceva chiar daca nu poti sa faci ce iti doresti. de multe ori ramai ...cu deluzia!
    Eu de ex.... acum ca sunt "mare" fac atat de multe cucruri ca ... am de unde alege... si nu imi mai pun problema :D

    RăspundețiȘtergere
  10. @deus_pax - :)) de obicei preferă mâinile:))

    P.S. - :P

    RăspundețiȘtergere
  11. @INTJ - e prea frumos ca să mă gândesc la varianta asta:P

    RăspundețiȘtergere
  12. @Black Angel - tu măcar ai posibilitatea de a alege:(

    RăspundețiȘtergere
  13. mama cate erori am facut :)) se vede ca-s indragostit :))) nici nu stiu ce scriu =))

    RăspundețiȘtergere
  14. @Black Angel - asta nu poate fi decât de bine:P partea cu îndrăgosteala, adică:D

    greşelile...am înţeles ce voiai să spui:P

    RăspundețiȘtergere
  15. asa. pentru ca pe zi ce trece e mai rau!

    RăspundețiȘtergere
  16. @Black Angel - dacă spun că ştiu, mă crezi?:)

    RăspundețiȘtergere

Related Posts with Thumbnails
 

Blue Jasmine Template by Totul despre Blogger